Projekt Nærværslinjen gennem Syddansk OPI-pulje 2019-2021

430.000 danskere oplever symptomer på stress hver dag. Ca. 35.000 danskere er hver dag sygemeldt blandt andet pga. arbejdsmiljøet, som kan resultere i stress, udbrændthed, depression og psykosomatiske symptomer.

Projektets vision er at reducere Danmarks største arbejdsmarkedsproblem, stress, og dets negative følgevirkninger og være tilgængelig 24/7/365 for alle mennesker i Danmark, som har behov for rådgivning og støtte for at slippe ud af stress. Come-Back har igennem den seneste tid arbejdet med denne vision og serviceydelsen Nærværslinjen vil kunne bidrage til opfyldelse heraf.
Projektets overordnede formål er at afteste og færdiggøre denne service og dette produkt, således at produktet er klar til udrulning på landsplan. Projektet bliver testet i samarbejde med Ballerup og Furesø Kommune primært via borgere i kommunen og SDU Institut for Idræt og biomekanik – Syddansk Universitet assisterer med at kvalificere og kvalitetssikre produktet.

Projektet indeholder:

Nærværscafé
Dette er en afstressende Nærværscafé, som skaber fællesskab og forandring. Caféen behandler mange forskellige emner hvoraf et af emnerne er stress. Her kan borgere, der er stressramt eller oplever stres¬s¬symptomer få et frirum. Nærværscaféen er faciliteret af en Sundhedsmentor fra Come-Back. Dette delelement er allerede udviklet og testes ikke her i projektet.

Nærværs træfpunkt
Her gives via en elektronisk platform mulighed for at kunne opbygge netværk og arrangementer i forlængelse af caféaktiviteterne via et træfpunkt, hvor både sundhedsmentorerne og de enkelte deltagere kan oprette træfpunkter og arrangementer, eksempelvis en gåtur på søndag i den lokale skov med mad¬pakker eller mange andre aktiviteter. Kun deltagerne selv sætter grænserne.

.” 24/7” rådgivning og vejledning
En elektronisk adgang giver mulighed for at ”blive hørt” og få råd og vejledning her og nu. Det er ikke et krav, at man først har deltaget i et caféarrangement for at kunne benytte denne funktion. Så er man trist en dag, eller sidder med stresssymptomer i bilen uden for sin arbejdsplads og ikke kan få sig selv til at gå ind, har man mulighed for, at få kontakt med en person fra Come-Back, der kan bringe en på ret kurs igen enten via et par råd eller simpelthen ved, at personen føler sig hørt.

 Gode råd via kunstig intelligens (AI Chatbot)
Mere og mere i vores samfund overtages af kunstig intelligens og i udlandet er dette udbredt også indenfor dette felt. Det er derfor tanken at vi i løbet af projektet, når der er tilstrækkelig information, indbygger dette i appen, hvor der via en såkaldt AI Chatbot kombineret med kunstig intelligens er muligt at ”snakke” med systemet, stille spørgsmål og få kvalificerede svar, råd og vejledning tilbage.

Projektet forventes at gå live 1.Oktober 2020 og afsluttes 31.Maj 2021.
Nærmere info om deltagelse i projektet fås gennem Sagsbehandler eller Kommunen.

Projektet er finansieret af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling i regi af Welfare Tech.

Facebook
LinkedIn

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk